УДК 373.5.016:82.09(1-87) ББК 74.268.3(0) 335

Затверджено Міністерством освіти і науки України (наказ від 22.02.2008 р. М 122)

Відповідальна за випуск

К. В. Таранік-Ткачук — головний спеціаліст департаменту загальної середньої

та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, канд. пед. наук

Укладачі програми:

Ю. І. Ковбасенко (керівник авторського колективу); Г. М. Гребницький,

Т. Б. Недайнова, К. Н. Баліна, Г. В. Бітківська, І. А. Тригуб, О. О. Покатілова

Навчально-практичне видання ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

ПРОГРАМА

для профільного навчання учнів

загальноосвітніх навчальних закладів

10-12 класи

Суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний, філологічний та спортивний напрями

АКАДЕМІЧНИЙ РІВЕНЬ

Затверджено Міністерством освіти і науки України

Редактор Н. Забаштанська. Художник К. Свіргуненко .Технічне редагування та комп'ютерна верстка /. Селезньової. Коректор /. Барвінок

Підписано до друку 31.07.2009. Формат 84x108/32. Гарнітура Петербург. Друк офсетний. Ум. друк. арк. 2,94. Обл.-вид. арк. 2,84. Тираж 3000 прим. Зам. №

Видавництво «Грамота». Кловський узвіз, 8, м. Київ, 01021,

тел./факс: (044)253-98-04, тел.: 253-90-17,253-92-64

Етаіі: §гато1а@и1сгро5Г..пе1

Свідоцтво суб'єкта видавничої справи ДК № 341 від 21.02.2001 р.

Віддруковано з готових діапозитивів видавництва «Грамота»

у видавничо-друкарському комплексі Університету «Україна»,

вул Львівська, 23, м. Київ, 03115

Свідоцтво про державну реєстрацію ДК № 405 від 06.04.01

© Міністерство освіти і науки України, 2009
І5ІШ 978-966-349-231-5               © Видавництво «Грамота», 2009

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

«Зарубіжна література» — навчальний предмет, об'єктом вивчення в якому є кращі твори й головні етапи розвитку світо­вого літературного процесу (крім творів української літерату­ри, які розглядаються в межах окремого навчального курсу).

Головною метою вивчення предмета є залучення школярів до найвищих досягнень світової літератури й культури, загаль­нолюдських і національних духовних цінностей, виховання есте­тичного смаку, високої читацької і загальної культури, вироблен­ня імунітету проти низькопробних явищ масової культури.

Для досягнення цієї мети необхідно вирішувати такі основні завдання:

  • навчати школярів обсягу знань про вершинні явища сві­тового літературного процесу, загальні закономірності його пере­бігу від найдавніших часів до сьогодення;
  • ознайомити їх. із літературознавчими поняттями й термі­нами, необхідними для повноцінного аналізу й інтерпретації худож­ніх текстів, а також розуміння головних закономірностей перебігу літературного процесу;
  • учити визначати національну своєрідність і загальнолюд­ську цінність творів світової літератури (у т. ч. у зіставленні з творами української літератури та інших видів мистецтва);
  • відпрацьовувати навички розрізнення явищ класичної та масової культури;
  • розвивати мислення школярів (образне, асоціативне, аб­страктне, логічне тощо);
  • виховувати в учнів повагу до духовних здобутків люд­ства і, зокрема, українського народу; расову, етнічну, соціальну, релігійну й тендерну толерантність водночас із принциповим нонконформізмом, здатністю формувати, формулювати й ак­тивно відстоювати власну точку зору, систему життєвих (у т. ч. естетичних) цінностей і пріоритетів, прагненням мати власне, ніким не нав'язане світобачення, зберігати й продовжувати кра­щі національні традиції, не сприймати культу сили й переваги матеріальних цінностей над духовними;
  • готувати школярів до опанування у вищих навчальних закладах спеціальностей, пов'язаних із потребою в поглибленому знанні зарубіжної літератури (філолог, культуролог, мистецтво­знавець, викладач-словесник, журналіст, перекладач тощо).

Ці програми укладено відповідно до вимог чинної «Концепції профільного навчання в старшій школі», затвердженої рішенням Ко­легії Міністерства освіти і науки України (№ 10/13 від 25.09.2003). У них ураховано вимоги МОН України до організації навчального про­цесу в загальноосвітніх навчальних закладах, «Концепції загальної

середньої освіти (12-річна школа)», «Базового навчального плану за­гальноосвітніх навчальних закладів IIIступеня», «Типових навчаль­них планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» (наказ МОН України від 05.02.2009 № 66). Програми зорієнтовані на виконання Закону України «Про загальну середню освіту», Націо­нальної доктрини розвитку освіти, постанов Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 № 1717 «Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання» (зі змінами, унесеними постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2007 № 620), від 14.01.2004 № 24 «Про затверджен­ня Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти». Під час розробки цих програм, адресованих учням класів су­спільно-гуманітарного, художньо-естетичного, філологічного та спортивного напрямів, за основу були взяті чинні програми предмета «Зарубіжна література» для 10-12 класів загальноос­вітніх навчальних закладів з українською мовою навчання, за­тверджені Міністерством освіти і науки України (лист № 1/11-6611 від 23.12.2004). Це обумовлено низкою причин. По-перше, у класах суспільно-гуманітарного, художньо-естетичного і філо­логічного напрямів додаткових годин на поглиблення вивчення «Зарубіжної літератури», на жаль, не передбачено. Це унемож­ливлює суттєве збільшення обсягу програмового матеріалу на­віть попри наявність додаткової мотивації старшокласників до вивчення предметів літературного циклу. По-друге, під час укла­дання програм із «Зарубіжної літератури» для профільних 10-12 класів ураховано вимоги єдиного чинного Державного стан­дарту освіти. По-третє, наявність інваріанта в різних профільних програмах викликана необхідністю уникнути випадків, коли в одних загальноосвітніх навчальних закладах (класах) вивчається один матеріал, а в інших — інший. Адже під час можливої зміни профілю і/або місця навчання заручниками такої ситуації зазви­чай стають пересічні учні й учителі. Крім того, у вітчизняній «Концепції профільного навчання в старшій школі» для учнів передбачена «можливість зміни профілю», тому програми пред­мета «Зарубіжна література» для класів суспільно-гуманітарного, художньо-естетичного, філологічного та спортивного напрямів недоцільно робити абсолютно іншими, бо це може ускладнити згадану потенційну зміну профілю навчання.

Під час добору творів для текстуального вивчення враховува­лася не лише їхня естетична цінність (у т. ч. належність до «літе­ратурного канону»), виховна спрямованість, відповідність віко­вим особливостям школярів, а й бралася до уваги здатність кон­кретного художнього тексту репрезентувати певне літературне явище, добу, стиль (від індивідуально-авторського до стилів лі­тературних «великих епох» і/або національних літератур).

Предмет «Зарубіжна література» викладається українською мовою. Водночас, за наявності необхідних умов, бажаним є роз­гляд художніх текстів мовою оригіналу (скажімо, творів Л. М. Толстого — російською, Б. Шоу — англійською, В. Гюго — французькою і т. д.). У такому разі предмет «Зарубіжна літерату­ра» виконує додаткову функцію вдосконалення володіння учнями україномовних шкіл іноземними мовами. Водночас, оскільки з пе­реважною більшістю художніх текстів на практиці учні ознайом­люються в перекладах українською мовою, особливу увагу треба звернути на якість цих перекладів, навчаючи школярів порівнян­ня творів на осях «переклад-оригінал» і «переклад-переклад».

При цьому в класах передовсім філологічного напряму пе­реклад доцільно розглядати не лише як відтворення іншомов­ного художнього тексту засобами української мови, а й як нові інтерпретації зарубіжних літературних творів їх перекладача­ми. Те саме зауважимо щодо використання на уроках літерату­ри широкого мистецького контексту (інсценізацій, екранізацій, ілюстрацій до літературних творів тощо), який репрезентовано в згаданій рубриці «Культурологічний контекст».

Відповідно до наказу МОН України від 05.05.2008 р. №371 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» (Інформаційний збір­ник Міністерства освіти і науки України № 13-15. — 2008) тема­тичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з ураху­ванням контрольних робіт, не відводячи на це окремого уроку.

Запропонований у програмах розподіл навчального часу на вивчення конкретних розділів і тем є орієнтовним і може зміню­ватися словесником залежно від конкретних умов роботи.

У програмі виділено резервний час (по 2 год на навчальний рік), використання якого може сприяти виконанню декількох функцій. По-перше, на практиці майже не буває, щоб усі заплано­вані уроки протягом року були проведені стовідсотково (початок семестрів зазвичай не збігається з початком тижня, відбувається скорочення навчального часу за рахунок святкових днів, каранти­ну, курсової підготовки або хвороби вчителя, коли немає повно­цінної заміни тощо). По-друге, на резервних уроках учитель має законну підставу доповнити або закріпити певну тему чи розділ, увести до вивчення якийсь твір, що не ввійшов до переліку обов'язкових для текстуального вивчення. Програми надають можливість майбутньої спеціалізації старшокласників. Тай, ре­зервний час може бути використано для організації поглибленої роботи з перекладними літературними творами (спеціалізація «перекладач»), підготовки до інтерв'ю (спеціальність «журналіс­тика» тощо). Резервний час планується вчителем і заноситься ним до календарно-тематичного плану, як і решта уроків.

10 КЛАС

 


На навчальний рік — 70 год.

На тиждень — 2 год.

На текстуальне вивчення художніх творів — 56 год.

На контрольні роботи — 6 год.

На роботи з розвитку мовлення — 4 год.

На уроки позакласного читання — 2 год.

Резервний час — 2 год.


 

 

 

К-ть год.

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до рівня підготовки учнів

 

1. Вступ. Із літератури реалізму

2

Загальна характеристика розвитку культури та літера­тури XIXст. Реалізм як напрям у світовій літературі. Розквіт реалістичної літератури, його зв'язок із розвит­ком природничих наук. Майстри соціальної прози: Стендаль,    О. де Бальзак,    Г. Флобер,    Ч. Діккенс, Г. Джеймс, Ф. Достоєвський, Л. Толстой, А. Чехов та ін. Роль художньої літератури в культурному та суспіль­ному житті XIXст.

Учень (учениця):

називає основні риси та етапи літературного процесу XIXст. (взаємодія романтизму і реалізму, домінування реалізму, по­ява модерністських явищ);

пояснює особливості соціально-психологічної прози XIXст., роль художньої літератури у культурному та суспільному житті XIXст.;

називає найвизначніших представників соціально-психоло­гічної прози XIXст.;

обґрунтовує твердження про те, що XIXст. є «золотою до­бою» класичного роману. ТЛ. Дає визначення поняття «соціально-психологічна проза»

6

СТЕНДАЛЬ (1783-1842). -«Червоне і чорне»

Життєвий і творчий шлях письменника. Синтез ро­мантизму й реалізму в його творчості. Роман -«Червоне і чорне», поєднання в ньому соціаль­но-політичного й психологічного аспектів. Гостра кри­тика режиму Реставрації. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стри­жень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цьо­го конфлікту. Жіночі образи роману. Психологізм творчості Стендаля

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху Стендаля та місце в ньому роману «Червоне і чорне»; висловлює судження про багатозначність назви роману; визначає провідні риси характеру Жульєна Сореля та го­ловні етапи формування його особистості; порівнює суспільні закони й звичаї у Вер'єрі—Безансоні— Парижі;

розповідає про своєрідність утілення теми кохання в ро­мані;

зіставляє жіночі образи твору; визначає риси романтизму і реалізму в романі., ТЛ. Висловлює судження про жанрові особливості соціаль­но-психологічного роману, а також про психологізм твору

4

Онореде БАЛЬЗАК (1799-1850). «Гобсек»

Життєвий і творчий шлях письменника. Бальзак і Україна.

Бальзак   —   видатний   французький   письменник, основоположник соціального реалістичного роману. Поєднання реалістичних і романтичних елементів у його художній системі.

«Людська комедія» — грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини XIXст., її проблематика й структура.

Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Ро­мантичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Зіставлення образів Фанні Мальво й Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в роз­гортанні й відтворенні подій повісті. Композиція і стиль твору

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому повісті «Гобсек»; характеризує творчість французького письменника Баль­зака як визначне явище світової літератури XIXст.; відзначає зв'язок його життя з Україною; пояснює, чому «Людську комедію» Бальзака називають «енциклопедією життя Франції першої половини XIXст.»; наводить приклади поєднання в образі Гобсека елементів реалізму (детальний опис операції позики грошей, точність фіксації кількості відсотків за конкретну фінансову опера­цію лихваря тощо) і романтизму (самотність і загадковість багатія: достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де на­жив свій величезний капітал);

аналізує особливості втілення мотиву влади золота в повіс­ті «Гобсек»: золото стало новим володарем світу, на зміну владі аристократів іде влада «гобсеків», капіталістів {■«Золо­то ось душа вашого нинішнього суспільства*); визначає особливості композиції повісті (роль прийому об­рамлення: історія про Гобсека «взята в рамку» опису розмо­ви в салоні віконтеси де Гранльє);

характеризує роль Дервіля в розгортанні й відтворенні по­дій твору (він об'єктивно відтворює події, висловлює власне ставлення до героїв і ситуацій, що створює особливу атмо­сферу задушевності розмови і вірогідності оповіді); висловлює особисте ставлення до проблем, що порушують­ся у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами й ци­татами з тексту

 

6

Чарльз ДІККЕНС (І812-1870). «Пригоди Олівера Твіста»

Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Діккенса як одна з вершин англійської літератури, реа­лістичні та романтичні тенденції в його прозі. Місце роману «Пригоди Олівера Твіста» у творчій спадщині Ч. Діккенса. Гуманізм письменника, його співчуття до принижених і знедолених, передовсім ді­тей. Засудження жаги до наживи, холодного розрахун­ку та бездуховності суспільства. Розвінчання, «деро-мантизація» злочинного світу.

Влучність характеристики різних суспільних верств Англії 30-х років XIXст. Провідні засоби індивідуалі­зації персонажів. Діккенс як майстер іронії і сарказму. Соціальна дієвість творчості Діккенса

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Пригоди Олівера Твіста»; характеризує Ч. Діккенса як одного з провідних представ­ників соціальної прози XIXст.;

відзначає випадки поєднання в його творі елементів роман­тизму й реалізму;

характеризує образи головних героїв твору; наводить приклади вияву   гуманізму письменника, його співчуття до принижених і знедолених, передовсім дітей; аналізує провідні засоби характеристики різних суспільних верств Англії 30-х років XIXст., а також індивідуалізації персонажів (загострена одноплановість їхньої характеристи­ки, індивідуалізоване мовлення, портрет); висловлює судження про особливості  розвінчання, «деро-мантизації» злочинного світу; наводить приклади іронії й сарказму Діккенса; розмірковує про соціальну дієвість творчості Діккенса (піс­ля публікації роману уряд Англії був змушений створити спеціальну комісію щодо розслідування фактів, наведених у творі)

 

7

Федір ДОСТОЄВСЬКИЙ (1821-1881). «Злочин і кара»

Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин російської і всесвіт­ньої літератур. Філософські, етичні й естетичні погля­ди письменника та їхнє втілення в художніх творах. Роман -«Злочин і кара» як утілення нового, поліфоніч­ного типу художнього мислення. Філософські, со­ціальні, психологічні й морально-етичні ідеї твору. Еволюція образу Раскольнікова й розвінчання теорії сильної особистості, «надлюдини». Розкриття склад­ності та суперечливості духовного світу людини. Сис­тема образів роману, значення й символіка його назви

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Злочин і кара»; називає характерні риси літератури реалізму (правдиве зобра­ження дійсності, аналітичний підхід до зображуваного і т. д.); визначає творчість російського письменника і філософа Достоєвського як одну з вершин російської і всесвітньої лі­тератур;

акцентує увагу на значному філософському (розвінчання теорії агресивного індивідуалізму: «Тварь я дрожащая или право имею*) та етичному (співчуття до «знедолених і обра­жених») потенціалі роману «Злочин і кара»; простежує і підтверджує цитатами з тексту еволюцію образу Раскольнікова;

висловлює власні судження щодо теорії сильної особистос­ті, «надлюдини» і підтверджує їх прикладами й цитатами з тексту;

розкриває особливості системи образів роману, зокрема
знаходить спільне в Родіона Раскольнікова і Соні Мармела­
дової (обидва вчинили переступ проти суспільних законів і
норм: він став убивцею, а вона — повією) і різне (вона по­
жертвувала собою заради інших, а він пожертвував іншими
заради себе);________________

висловлює особисте ставлення до проблем, що порушують­ся в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами й ци­татами з тексту;

висловлює судження щодо символіки назви твору. ТЛ. Дає визначення поняття «роман» і його різновидів, зок­рема «психологічного роману», «філософського роману»

 

7

Лев ТОЛСТОЙ (1828-І910). -«Анна Кареніна».

Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Льва Толстого як найповніший вияв можливостей реа­лістичної літератури. Духовні й творчі шукання та здо­бутки письменника.

Роман -«Анна Кареніна»-. Образи-характери роману, пластичність змалювання й психологічна глибина. Су­перечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіо­графічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі» толстовських героїв

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Анна Кареніна»; визначає творчість Л. Толстого як найповніший вияв мож­ливостей реалістичної літератури;

виокремлює ключові епізоди роману (зустріч Анни і Врон-ського на вокзалі, побачення Анни із сином тощо); називає основні проблеми твору: роль сім'ї в житті людини («мысль семейная» (Л. Толстой); пошуки основ міцних сі­мейних стосунків («Усі щасливі сім'ї схожі між собою, кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму*); право жінки/чоловіка на життя за порухами власної душі чи обов'язок перед чле­нами своєї сім'ї, передовсім дітьми (доля Сергія Кареніна та маленької Ані) і т. д.;

характеризує образи головних героїв твору в їхній психо­логічній глибині (насамперед — суперечливий образ Анни; крім того — образи Олексія Кареніна, Стіви Облонського, Вронського, Левіна;

доводить, що проблематика роману «Анна Кареніна» має загальнолюдське значення;

висловлює особисте ставлення до проблем, що порушують­ся у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і ци­татами з тексту

 

2. Традиції і новаторські зрушення в поезії середини другої половини XIXст.

1

Загальна характеристика провідних шляхів розвитку поезії середини XIXст.

Етичні й естетичні засади соціально спрямованої ліри­ки (М. Некрасов). Нові грані романтичного поетичного світу у творчості «пізніх» романтиків (Ш. Бодлера, В. Вітмена, Ф. Тютчева). Принципи «чистого мистец­тва» у поезії (група «Парнас», творчість А. Фета). Світоглядно-естетичні зрушення в мистецтві та літе­ратурі. Поняття про декаданс

Учень (учениця):

розповідає про провідні шляхи розвитку поезії середини —

другої половини XIXст.

висловлює власне судження про етичні та естетичні засади

соціально спрямованої лірики;

розмірковує про феномен «чистого мистецтва» у поезії, а та­кож про світоглядно-естетичні зрушення в мистецтві та літе­ратурі середини — другої половини XIXст. ТЛ. Дає визначення поняття «декаданс»

 

2

Микола НЕКРАСОВ (1821 -1877). «О шостій вчора завернув...»'; -«Роздуми біля парадного під'їзду*; «Трійка»; «На смерть Шевченка»

Життєвий і творчий шлях поета. Некрасов як «співець страждань народних», перегуки з Т. Шевченком. Пое­тичне новаторство М. Некрасова: поєднання поезії з прозою, наближення поетичної мови до розмовної ін­тонації

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;

пояснює, чому М. Некрасова називають «співцем страждань народних»;

знаходить у його поезіях конкретні приклади вживання розмовної інтонації, народної говірки;   , знаходить елементи схожості поезії Миколи Некрасова й Тараса Шевченка;

виразно читає («На смерть Шевченка» — напам'ять) і ана­лізує вірші М. Некрасова

2

Волт ВІТМЕН (1819-1892). (Вірші за вибором учи­теля)

Життєвий і творчий шлях поета. Вітмен — американ­ський поет-новатор. Зв'язок його поезії з романтични­ми традиціями й трансценденталізмом. Збірка «Листя трави», її провідні теми й мотиви. Звернення до віль-. ного вірша (верлібру). «Пісня про себе» — програмовий твір поета

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;

пояснює, чому американця Волта Вітмена називають вели­ким поетом-новатором;

пояснює, чому «Пісня про себе» вважається програмовим твором поета (у ній яскраво втілені особливості стилю і сві­тогляду Вітмена);

виразно читає й аналізує вірші В. Вітмена. ТЛ. Дає визначення поняття «верлібр»

3

Шарль БОДЛЕР (1821-1867). «Альбатрос», «Вечо­рова гармонія», -«Відповідності»

Життєвий і творчий шлях поета. Бодлер — французь­кий поет другої половини XIXст., пізній романтик і один із основоположників символізму. Світогляд і ес­тетичні погляди Бодлера та збірка «Квіти зла». Про­тиставлення дійсності й ідеалу як семантико-образна вісь збірки. Пошуки «сучасної краси», «видобування краси зі зла» в поезії Бодлера.

Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос»-. Філігранність поетичної техніки, формальна доверше­ність і сугестивність вірша «Вечорова гармонія». Тлумачення предметних образів як «видимих знаків» ідей, почуттів, душевних станів («Відповідності»)

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху поета; модерністські зрушення у французькій поезії другої половини XIXст.;

пояснює, що Бодлер був водночас і пізнім романтиком і од­ним із засновників символізму;

характеризує естетичні погляди Бодлера, утілені в збірці «Квіти зла»;

висловлює судження про те, в чому полягає своєрідність ви­рішення проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос»; пояснює, у чому полягає філігранність поетичної технікиТ формальна довершеність вірша «Вечорова гармонія», завдя­ки яким художнім засобам зреалізовано його «навіюваль-ний» (сугестивний) вплив на читача/слухача; наводить приклади втілення рис символізму в поезіях Бод­лера;

виразно читає і аналізує вірші Ш. Бодлера. ТЛ. Дає визначення понять «символ», «декаданс», «натура­лізм», «імпресіонізм», «неоромантизм», «символізм»

 

4

Із поезії французького символізму

Символізм як літературний напрям останньої третини XIX— початку XXст. Основні естетичні принципи та поетичне новаторство символістів

Поль ВЕРЛЕН (1844-1896). «Забуті арієти», «Так тихо серце плаче...», «Поетичне мистецтво» Артюр РЕМБО (1854-1891). «Відчуття», «П'яний корабель», «Голосівки»

Поняття про символ як основний засіб поетичного са­мовираження,  його  потрактування французькими символістамр: спонтанність з'яви, непроясненість і ба­гатозначність, «підказування» смислів і простір для відгадування. Сугестія (навіювання) як важливий художній засіб символістської поезії. Зменшення ролі інформаційно-розповідної функції поетичної мови

Учень (учениця):

характеризує в найзагальніших рисах символізм як літера­турний напрям останньої третини XIX— початку XXст.; визначає музичність як важливу ознаку віршів Верлена, за­сіб прямого вираження інтуїтивно-емоційного, несвідомого, настроєвого;

тлумачить поняття «сугестія» (навіювання), визначає його як важливий художній засіб символістської поезії (по-ети-символісти, прагнучи передати те, що не висловиш зви­чайним словом, навіювали невизначене, позбавлене чіткого сенсу й обрисів («про неясне говорили неясно»); висловлює судження про причини зменшення ролі інфор­маційно-розповідної функції поетичної мови у віршах сим­волістів і активізації функції сугестивної; наводить конкретні приклади використання символів у поезіях Верлена або Рембо (наприклад, п'яний корабель з однойменного вірша А. Рембо) як основного засобу пое­тичного самовираження, його потрактування французьки­ми символістами: спонтанність з'яви, непроясненість і ба­гатозначність, «підказування» смислів і простір для відга­дування;

виразно читає й аналізує вірші П. Верлена й А. Рембо. ТЛ. Дає визначення понять «символізм», «сугестія»

 

3. Романранньомодерністської доби

 

5

Еміль ЗОЛЯ (1840-1902). -«Кар'єра Ругонів»

Життєвий і творчий шлях письменника. Золя — фран­цузький письменник, теоретик натуралізму. Цикл ро­манів Золя «Ругон-Маккари» — «природнича й соці­альна історія однієї родини в добу Другої імперії». Роман- «Кар'єра Ругонів» як вступ до циклу, визна­чення в ньому її провідних тем і мотивів

Учень (учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху ,  письменника і місце в ньому роману «Кар'єра Ругонів»; пояснює, що Е. Золя є теоретиком французького натура­лізму;

знаходить конкретні ознаки натуралізму (поєднання нау­кових методів і художніх засобів зображення) у романі: де­тальний опис походження Ругонів і Маккарів, описи спадко­вих рис, які передаються від генерації до генерації тощо; висловлює власне ставлення до героїв і проблем твору, спи­раючись на текст;

пояснює символіку червоного кольору (орденська стрічка —
кров на підборах П'єра Ругона — вогник свічки у вікні поми­
раючого збірника податків).
ТЛ. Дає визначення поняття «натуралізм»

5

Оскар УАЙЛЬД (1854-1900). «Портрет Доріана Грея»

Життєвий і творчий шлях письменника. Уайльд — письменник англійського раннього модернізму. Есте­тизм Уайльда, імпресіоністичність стилю. «Портрет  Доріана   Грея»   як  осердя  творчості письменника, філософсько-естетичні та моральні проблеми твору. Риси інтелектуального роману

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Портрет Доріана Грея»;

пояснює, чому англійця О. Уайльда називають письменни­ком англійського раннього модернізму, підкреслюючи есте­тизм Уайльда, імпресіоністичність стилю); визначає роман «Портрет Доріана Грея» як осердя творчос­ті Уайльда: саме в цьому романі риси естетизму, поетизація краси як сенсу й основного завдання мистецтва втілилися найповніше;

характеризує «Портрет Доріана Грея» як інтелектуальний роман і вказує на головні філософсько-естетичні та мораль­ні проблеми твору: співвідношення краси й моралі, чи може краса бути вільною від моралі, як таке вивільнення діє на особистість.

ТЛ. Дає визначення понять «естетизм», «інтелектуальна проза», «парадокс»

 

 

4. Підсумок

2

Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу

Учень (учениця):

називає авторів і переказує зміст вивчених протягом року , творів; повторює і систематизує засвоєні протягом навчального року відомості про особливості перебігу світового літератур­ного процесу.

ТЛ.. Дає визначення понять «верлібр», «декаданс», «есте­тизм», «імпресіонізм», «інтелектуальна проза», «натура­лізм», «неоромантизм», «парадокс», «психологічний ро­ман», «символ», «символізм», «соціально-психологічна про­за», «сугестія», «філософський роман»

 Для вивчення напам’ять 1-2 вірша за вибором учня.

Додаткова література для читання

 

  1. Бальзак О. де. Шагренева шкіра. Втрачені ілюзії. Батько Горіо
  2. Бронте Ш. Джейн Ейр
  3. Верхарн Е. Вибрані вірші
  4. Гауптман Г. Затонулий дзвін
  5. Джеймс Г. Дейзі Міллер. Поворот гвинта
  6. Діккенс Ч. Домбі і син. Девід Копперфілд. Великі сподівання
  7. Достоєвський Ф. Брати Карамазови
  8. Золя Е. Черево Парижа
  9. Гамсун К. Пан
  10. Меріме П. Таманго. Маттео Фальконе. Кармен. Подвійна по­милка
  11. Метерлінк М. Синій птах. Непрошена
  12. Мопассан Г. Життя. Любий друг. Новели
  13. О. Генрі. Серце Заходу
  14. Ожешко Е. Оповідання
  15. Прус Б.Фараон. Лялька
  16. Пруст М. На Сваннову сторону
  17. Сенкевич Г. Камо грядеши. Хрестоносці
  18. Стендаль. Пармський монастир
  19. Теккерей В. Ярмарок марноти
  20. Тургенев І. Ася. Напередодні
  21. Уайльд О. Комедії
  22. Флобер Г. Пані Боварі. Саламбо. Проста душа
  23. Чехов А. Вишневий сад. Оповідання

 

 

11 КЛАС

 


На навчальний рік — 70 год.

На тиждень — 2 год.

На текстуальне вивчення художніх творів — 56 год.

На контрольні роботи — 6 год.

 

На роботи з розвитку мовлення — 4 год.

На уроки позакласного читання — 2 год.

Резервний час — 2 год.

 

 

К-ть год.

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до рівня підготовки учнів

 

1. Вступ. Оновлення драматургії на межі ХІХ-ХХ ст.

 

Основні тенденції розвитку драматургії XIXст. «Нова драматургія» та її основні принципи.

 

6

Основні тенденції розвитку драматургії XIXст. «Нова драматургія» та її основні принципи.

Генрік ІБСЕН (1828-1906). -«Ляльковий дім»

Життєвий і творчий шлях письменника. Ібсен — нор­везький письменник, основоположник європейської «нової драматургії».

«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сце­нічної дії в п'єсі. Аналітична композиція п'єси. Нова­торство Ібсена-драматурга.

Роль Г. Ібсена в розвитку нової європейської драма­тургії («ібсенізм»)

 

Учень (учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника й місце в ньому драми «Ляльковий дім»; пояснює, чому норвежця Г. Ібсена вважають основополож­ником європейської «нової драматургії», новатором сцени; перелічує й ілюструє прикладами з тексту основні новатор­ські нововведення Ібсена-драматурга: а) акцент із зовніш­ньої дії перенесено на дію внутрішню: на сцені у звичнім для театру сенсі майже «нічого не відбувається»: герої майже не­рухомі, ніхто нікого не вбиває, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є внутрішнє напруження, не­помітне оку глядача; б) зазвичай конфлікт драми Ібсена зав'язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії «Лялько­вого дому»); в) його «нові драми» мають відкритий фінал, тобто після закінчення п'єси достеменно невідомо, чим же врешті-решт закінчиться вирішення її конфлікту; дає визначення п'єси «Ляльковий дім» як соціально-психо­логічної драми: соціальної, тому що в ній порушені соціаль­ні проблеми: багатства і бідності (Хельмер — Крогстад), гро­мадянських прав жінки (Нора й підроблений нею вексель) тощо; психологічної, тому що напруження твору передовсім психологічне, внутрішнє;

називає й ілюструє прикладами з тексту втілення рис «но­вої драми» в «Ляльковому домі»: а) внутрішня дія; б) «до-текстова» зав'язка конфлікту; в) неоднозначне, дискусійне ставлення до героїв і проблем твору; г) відкритий фінал;

висловлює особисте ставлення до проблем, що порушують­ся у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами й ци­татами з тексту.

ТЛ. Дає визначення понять «зовнішня і внутрішня дія», «нова драма», ілюструє їх прикладами з п'єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»

4

Антон ЧЕХОВ (1860-1904). «Чайка»-

Життєвий і творчий шлях письменника. Чехов — ро­сійський письменник. Його еволюція, імпресіонізм пізньої прози й драматургії. Чехов і Ібсен. «Чайка» — перша п'єса російської нової драматургії. Життєва мета та сенс мистецтва як головні проблеми твору. Особливості драматичного конфлікту та роз­витку сценічної дії в п'єсі. Новаторство Чехова-драма­турга

Учень (учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника й місце в ньому п'єси «Чайка»; пояснює, чому Чехова вважають драматургом-новатором; називає риси, які зближають творчість А. Чехова і Г. Ібсена (ін­телектуальний характер драми, відкритий фінал творів тощо); характеризує головних персонажів п'єси; визначає провідний конфлікт п'єси (пошук життєвої мети й сенсу мистецтва в зіткненні з реаліями життя)

4

Джордж Бернард ШОУ (1856-1950). «Пігмаліон»

Життєвий і творчий шлях письменника. «Театральна революція» англійського драматурга Шоу, його «дра­ми ідей». Шоу й «ібсенізм».

Комедія «Пігмаліон» і давньогрецький міф про Пігма-ліона. Динамізм дії і парадоксальність як невід'ємні риси творчості Шоу. Проблематика й художні особли­вості твору, його «філологічний конфлікт» і соціаль­но-виховна спрямованість. Елайза Дулитл, її шлях від малопривабливої квіткарки-кокні до «чарівної леді». Інтелектуальний характер драматургії Шоу

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому комедії «Пігмаліон»; пояснює, у чому полягала «театральна революція» англій­ського драматурга Шоу: він розвинув традиції Ібсена, роз­робивши особливий тип драми — «драму ідей»; з'ясовує, що конфлікт ідей присутній у комедії «Пігмаліон» як специфічний «філологічний конфлікт», де Шоу втілює ідею вирішення важливих соціальних проблем, зокрема со­ціальної рівності шляхом оволодіння всіма прошарками су­спільства правильною вимовою;

наводить приклади втілення цього «конфлікту ідей» через «філологічний конфлікт» у комедії «Пігмаліон»; визначає гуманітарну освіту й формування почуття власної гідності Елайзи Дулитл як її шлях від малопривабливої квіт­карки-кокні до «чарівної леді», як підґрунтя для «фантас­тичного міжкласового стрибка» (Б. Шоу); пояснює сенс назви твору, зокрема зв'язок (збіги й особливо відмінності) комедії «Пігмаліон» з давньогрецьким міфом про Пігмаліона. ТЛ. Дає визначення поняття «інтелектуальна драма»

 

2. Загальна характеристикалітератури першої половини XXст.

1

Вступ. Модернізм як некласична модель культури. XXст. як літературна епоха, глибинний переворот в естетиці й художній практиці. Формування нових принципів і структур художнього мислення й твор­чості.

Традиції реалізму XIXст. та їхня взаємодія з новими літературними течіями на початку XXст., пошуки но­вих засобів і форм художнього вираження. Специфіка ліричної прози Шолом-Алейхёма, 0. Купріна. Україна в їхній творчості. Модернізм і авангард. Елітарна й масова культура

Учень (учениця):

називає розвиток модернізму й авангардизму провідними тенденціями літературного процесу першої половини XXст.; висловлює судження про долю реалізму в літературі XXст. (з одного боку — продовження традицій літератури поперед­ніх епох, з іншого — пошуки нових засобів і форм художньо­го вираження, взаємодія з модернізмом); характеризує роздвоєння культурного процесу на два річи­ща (елітарну й масову культуру) як характерну ознаку куль­турної ситуації XXст.

ТЛ. Дає визначення понять «авангардизм», «модернізм» (у літературі)

3

Франц КАФКА (1883-1924). -«Перевтілення»

Життєвий і творчий шлях письменника. Кафка — австрійський письменник-модерніст. Своєрідність світобачення і його художнього виражен­ня в оповіданні «Перевтілення». Грегор Замза та його родина.

Особливості стилю Кафки, поєднання реальності та міфотворчості

Учень (учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника й місце в ньому оповідання «Перевтілення»; називає характерні особливості індивідуального стилю австрійського письменника-модерніста Франца Кафки (по­єднання реальності й міфотворчості, підкреслено буденний, без емоційний опис фантастичних подій, відтворення трагіз­му буття «маленької людини»);

висловлює судження про особливості стосунків Грегора з його родиною; ТЛ. Дає визначення понять «міфотворчість», «експресіонізм»

3

Джеймс ДЖОЙС (1882-1941). «Джакомо Джойс»

Життєвий і творчий шлях письменника. Джойс — ір­ландський письменник-модерніст, його світоглядні й естетичні позиції. Характерні риси поетики модерніст­ських творів Джойса: «потік свідомості», елемент па­родійності й іронізму, яскраво виражена інтертекстуа-льність.

Психологічне есе «Джакомо Джойс», його автобіо­графічний характер

Учень (учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху пи­сьменника і місце в ньому психологічного есе «Джакомо Джойс»; називає та ілюструє прикладами з тексту психологічного есе «Джакомо Джойс» характерні риси поетики модерніст­ських творів ірландського письменника Джойса: а) викорис­тання «потоку свідомості»; б) наявність елементу пародій­ності й іронізму; в) інтертекстуальність; наводить приклади автобіографічної складової есе «Джако­мо Джойс».

ТЛ. Дає визначення понять «потік свідомості», «інтертек­стуальність»

 

3. Глибинні зрушення в поезії початку XXст.

6

Модернізм і основні течії європейської поезії XXст.

Райнер Марія РІЛЬКЕ (1875-1926). «Орфей, Еврі-діка, Гермес», -«Ось дерево звелось...»

Життєвий і творчий шлях поета. Синтетичний вияв новітніх течій і тенденцій у поезії австрійського поета P. M. Рільке. Вираження традиції відчуження людини в дегуманізованому світі. Ностальгія за втраченою єд­ністю людини зі світом. Рільке й Україна, українські мотиви в його творчості.

Ґійом АПОЛЛШЁР (1880-1918). «Лорелея», «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй»

Життєвий і творчий шлях поета. Шлях французького поета Ґ. Аполлінера від неоромантизму до кубофуту-ризму. Реакція на символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і його вираження «прямим сло­вом». Зміна позиції щодо життя, ствердження актив­но-творчого ставлення до нього.

 

Томас Стернз ЕЛІОТ (1888-1965). «Ранок біля вік­на», «Суші серед солов'їв», «Порожні люди»

Життєвий і творчий шлях поета. Еліот — видатний англійський і американський поет, його роль у розвит­ку модернізму в англомовних літературах. Еволюція від авангардизму до неокласицизму. Зміщен­ня акценту в пізній поезії на пошуки позитивних начал і цінностей, на протидію хаосу й абсурдності буття

 

 

Федерико Гарсіа ЛОРКА (1898-1936). «Балада про чорну тугу»-, -«Гітара», -«Газела про темну смерть», «Касида про сон під зорями»

Життєвий і творчий шлях поета. Іспанський Поет Ф. Гарсіа Лорка, його міфопоетика. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою мо­дернізму. Персоніфікація природних сил і стихій

Учень(учениця):

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху по­ета;

характеризує творчість австрійського поета P. M. Рільке як синтетичний, об'єднаний вияв новітніх течій і тенденцій у поезії (на матеріалі творів «Орфей, Еврідіка, Гермес», «Ось дерево звелось...»);

наводить приклади втілення у творах P. M. Рільке мотивів: а) відчуження людини в дегуманізованому світі; б) носталь­гії за втраченою єдністю людини зі світом; в) українських мотивів;

 

 

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху Ґ. Аполлінера;

характеризує творчість французького поета Ґ. Аполлінера як шлях від неоромантизму до кубофутуризму; підтверджує свої судження прикладами з текстів поезій «Лорелея», «Міст Мірабо», «Зарізана голубка й водограй»; простежує на матеріалі згаданих поезій зміну життєвої по­зиції поета, ствердження активно-творчого ставлення до життя;

 

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху по­ета;

коментує та ілюструє цитатами творче кредо Т. С Еліота: «Поет значущий не своїми емоціями, а здатністю перетво­рювати особисте в щось значніше й відсторонене, у щось універсальне й надособистісне»

 

 

 

 

 

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;

характеризує творчість іспанського поета Ф. Г. Лорки як поєднання міфології і фольклору з поетикою модернізму; визначає персоніфікацію природних сил і стихій як важли­ву рису стилю поета;

підтверджує свої висновки прикладами з поезій «Балада про чорну тугу», «Гітара», «Газела про темну смерть», «Ка­сида про сон під зорями»;

виразно читає і аналізує вірші Р. М. Рільке, Ґ. Аполлінера, Т. С. Еліота, Ф. ГчЛорки.

ТЛ. Дає визначення понять «модернізм», «авангардизм», а також ілюструє їх прикладами з конкретних поезій

5

«Срібна доба» російської поезії, розмаїття літератур­них напрямів, течій та шкіл у поезії (символізм, акме­їзм, футуризм). Поети поза літературними угрупован­нями. Трагічні долі митців «срібної доби».

 

 

 

Олександр БЛОК (1880-1921). «Незнайома», «Вес­но, весно, без меж і без краю...», «Скіфи»

Життєвий і творчий шлях поета. Своєрідність симво­лізму в російській поезії. Олександр Блок — найвидат-ніший поет російського символізму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анна АХМАТОВА (1889-1966). «Довкола жовтий вечір ліг», «Дав мені юнь ти сутужную», «Реквієм»

Життєвий і творчий шлях поетеси. Акмеїзм, його есте­тичні засади й поетика в її творчості. Пізня поезія Анни Ахматової («Реквієм»). Анна Ахматова й Україна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Футуризм як авангардистська літературна течія, його естетичні засади. Епатажність, радикальний розрив із літературною традицією, сміливий формальний експе­римент, пошуки нових засобів художньої виразності як характерні риси поезії футуризму.

 

 

Володимир МАЯКОВСЬКИЙ (1893-1930). «А ви змогли б?», -«Послухайте!», «Лілічко! Замість листа»

Життєвий і творчий шлях поета. Маяковський — лідер російського футуризму, його непересічна поетична об­дарованість. Трагічна доля поета.

 

 

 

 

 

 

 

Борис ПАСТЕРНАК (1890-1960). «Визначення поезії», «По стіні збігали стрілки...», «Зимова ніч»

Життєвий і творчий шлях письменника. Пастернак і російський футуризм, неоднозначність стосунків пое­та з футуризмом. Еволюція поезії Б. Пастернака

Учень(учениця):

називає провідні модерністські й авангардистські напрями й течії «срібної доби» російської поезії, а також їхніх найвідомі-ших представників: символізм (О. Блок), футуризм (В. Мая-ковський, ранній Б. Пастернак), акмеїзм (Анна Ахматова);

визначає символізм як перший модерністський напрям

«срібної доби» російській поезії, а творчість О. Блока як

один із найповніших виявів російського символізму;

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху

поета;

аналізує поезії О. Блока «Незнайома», «Весно, весно, без

меж і без краю...», «Скіфи»;

відзначає наявність у них елементів символізму (звукопису,

натяку, сугестії, символів тощо);

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху по­етеси;

пояснює, що видатна російська поетеса Анна Ахматова
(справжні ім'я та прізвище — Ганна Горенко) протягом три­
валого часу жила в Україні, закінчила гімназію в Києві;
визначає акмеїзм як своєрідну модерністську течію «срібної
доби» російській поезії, а творчість Анни Ахматової як одне
з найповніших утілень можливостей акмеїзму;

аналізує поезії «Довкола жовтий вечір ліг», «Дав мені юнь ти сутужную»;

відзначає наявність у них елементів акмеїзму (чіткість, яс­ність і особливу «прозорість» образів); називає риси пізньої поезії Анни Ахматової: вишукану «простоту» стилю, звернення до наболілих суспільних проб­лем («Реквієм»);

визначає футуризм як одну з найяскравіших авангардист­ських течій «срібної доби» російській поезії, а творчість В. Маяковського як найповніший вияв можливостей росій­ського футуризму;

 

 

 

розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху поета; відзначає органічне поєднання у творчості поета, з одного боку, «сенсаційних ефектів і гарячково-карколомних обра­зів» (К. Чуковський) («А ви змогли б?», «Послухайте!»), а з іншого — щирого і тонкого ліризму;

розповідає про заангажованість поезії В. Маяковського ра­дянського періоду і фінал поета;

 

висловлює судження про поетичну творчість відомого ро­сійського письменника Б. Пастернака, аналізує його поезії «Визначення поезії», «По стіні збігали стрілки...», «Зимова ніч»;

виразно читає й аналізує вірші О. Блока, Анни Ахматової, В. Маяковського, Б. Пастернака.

ТЛ. Дає визначення понять «символізм», «футуризм», «ак­
меїзм», а також ілюструє їх прикладами з поезій, що входять
до розділу       

 

4. Література 1920-1940-х років

2

Вступ. Загальна характеристика літератури 1920-1940-х років. Історико-культурне тло періоду «між двома сві­товими війнами», провідні тенденції літератури цієї доби. Увиразнення досвіду особистості, духовно знівеченої Першою світовою війною, у творах письменників «літератури    втраченої    генерації»    (Е. Хемінгуея, Е. М. Ремарка, Р. Олдінгтона). Розвиток антиутопії, його визначальні ознаки та найяскравіші представники (Є. Замятін, О. Хакслі, Дж. Орвелл, К. Чапек). Осмис­лення руйнівних сил суспільно-історичного життя до­би тоталітаризму, пошук нових духовних орієнтирів і шляхів збереження цінності особистості в літературі 1920-1940-х років (Т. Манн, М. Булгаков, Б. Брехт, А. Камю, Пауль Целан та ін.)

називає основних представників «літератури втраченої ге­нерації» (Е. Хемінгуея, Е. М. Ремарка, Р. Олдінгтона та ін.); характеризує антиутопію в літературі як відповідь на ви­клики часу (тоталітаризм, напруження і колосальні жертви світових воєн);

називає найяскравіших представників літературної антиу­топії (Є. Замятіна, О. Хакслі, Дж. Орвелла, К. Чапека та ін.); визначає проблему осмислення руйнівних сил суспільно-іс­торичного життя доби тоталітаризму й пошуку нових духов­них орієнтирів й шляхів збереження цінності особистості як одну з провідних у творчості Т. Манна, М. Булгакова, Б. Брехта, А. Камю, Пауля Целана та ін.)

 

3

Джордж Орвелл (Ерік Блер) (1903-1950). «Ското-ферма»

Життєвий і творчий шлях письменника. Викриття радянської сталінської тиранії в алегоричній казці «Скотоферма» (у оригіналі: «AnimalFarm: AFa­iryStory»). Сатиричне зображення реалій радянського життя та міфів сталінської ідеології у творі. Дослід­ження закономірностей злоякісного переродження ідей комуністичної утопії. Художня своєрідність тво­ру, афористичність його мови

Учень (учениця):

перелічує характерні ознаки антиутопії в казці Дж.Орвелла (жорстоке гноблення людей авторитарною тоталітарною владою; принципова невідповідність, з одного боку, краси­вих і правильних гасел, з другого — реального втілення їх у життя та ін.);

аналізує причини деградації тварин, які взяли на фермі вла­ду в свої руки;

визначає художні особливості притчі Дж. Орвелла (зокре­ма, у зіставленні з алегорично-викривальним зображенням недоліків європейського суспільства у творах Дж. Свіфта); пояснює, у чому полягає авторська іронія і її символіко-але-горичний сенс під час переписування тваринами спочатку правильних гасел: «Усі тварини рівні» — «Усі тварини рівні, але деякі — рівніші» і т. п.

5

Михайло БУЛГАКОВ (1891-1940). ««Майстер і Мар­гарита»

Життєвий і творчий шлях письменника. Булгаков — російський письменник.

«Майстер і Маргарита» як вершина його творчості. «Ма­гічний реалізм» роману. Часові шари у творі, художні засоби їхньої зв'язності (сонце, спека в Єршалаїмі, ме­жі старої й нової ери — сонце, спека в Москві 1930-х років; спільні образи). Особливості композиції твору Булгакова — «роман у романі». Реальне та ірреальне у творі. Булгаков і Київ

Учень (учениця):

пояснює, що видатний російський письменник М. Булгаков народився і виріс у Києві, на Андріївському узвозі є його бу-динок-музей, а творчість пов'язана з Україною; характеризує роман «Майстер і Маргарита» як вершину творчості М. Булгакова;

засоби їхньої зв'язності (сонце, спека в Єршалаїмі, ме­жі старої й нової ери — сонце, спека в Москві 1930-х років; спільні образи). Особливості композиції твору Булгакова — «роман у романі». Реальне та ірреальне у творі. Булгаков і Київ

наводить приклади використання автором елементів «ма­гічного реалізму», нерозривного поєднання реального та ір­реального у творі: підкреслено буденні описи магічних, фан­тастичних вчинків Воланда та його почту або літання Мар­гарита на швабрі;

характеризує головних героїв твору;

розповідає про різні часові шари у творі, а також ілюструє прикладами з тексту художні засоби їхнього зв'язку: наприк­лад, стрижневий мотив спеки: нестерпне сонце в Єршалаїмі на межі старої й нової ери, під час розп'яття Ієшуа (Ісуса), а також сонце, спека в Москві 1930-х років; або наявність спільних образів: Понтій Пілат з його собакою в «єршаліїм-ській» частині роману, а також на місячній доріжці, що веде до космічного часового виміру;

формулює судження про особливості композиції твору Булгакова — «роман у романі» (роман Майстра про Ієшуа як складова роману Булгакова «Майстер і Маргарита»); висловлює особисте ставлення до проблем, що порушують­ся у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами й ци­татами з тексту. ТЛ. Виражає судження про композицію («роман у романі»)

3

Томас МАНН (1875-1955). -«Маріо і чарівник»

Життєвий і творчий шлях письменника. Напруженість передвоєнної ситуації в Європі й тривож­ний настрій новели -«Маріо і чарівник»-. Алегоричність і паралелізм у творі (гіпнотична влада чарівника над на­товпом і маніпуляції тоталітарними режимами свідоміс­тю людей). Віра письменника в здатність особистості до збереження свого «я». Бунт Маріо як передвіщення звільнення народів світу від загрози тоталітаризму

Учень (учениця):

пояснює, що Т. Манн — німецький письменник, який порушував проблеми боротьби з тоталітаризмом; характеризує головних героїв твору, а також характер зі­ткнення «чарівника» (гіпнотизера) і Маріо; висловлює особисте ставлення до вчинку Маріо, а також до проблем, що порушуються у творі, аргументуючи свою точ­ку зору прикладами і цитатами з тексту

 

 

Альбер КАМЮ (1913-1960). «Чума»

Життєвий і творчий шлях письменника. Камю — французький письменник, лауреат Нобелівської пре­мії. Його філософські й естетичні погляди. Камю й ек­зистенціалізм

Абсурд і трагічний стоїцизм у романі -«Чума*. Пробле­ми вибору людини в межовій ситуації та відповідаль­ності за цей вибір. Композиція і стиль твору .та відпо­відальності за цей вибір. Композиція і стиль твору

Учень (учениця):

розповідає про французького письменника Камю, його фі­лософські й естетичні погляди (зокрема, про принципово важливі проблеми вибору позиції і відповідальності людини за цей вибір), про особливості сприйняття Камю теорії ек­зистенціалізму в різні періоди його творчості;

висловлює судження про втілення в романі «Чума» згада­них проблем, зокрема про вибір доктора Ріє залишитися в Орані й всупереч усьому боротися з чумою, хай навіть ця бо­ротьба може бути приреченою на поразку («...Ця хроніка не може стати історією остаточної перемоги. А може бути тільки свідченням того, що треба було вчинити і що, безпе­речно, повинні чинити всі люди всупереч страху»); характеризує головних героїв твору; пояснює, у чому полягає сенс перестороги Камю: переможні вигуки оранців супроводжуються сумнівами Ріє, який «зга­дав, що будь-яка радість — під загрозою... бацила чуми ніко­ли не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрі­мати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпля­че вичікує своєї години»;

висловлює міркування про важливу думку Камю, виражену у фіналі роману («Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу»);

виражає особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами й цитата­ми з тексту.

ТЛ. Дає визначення поняття «екзистенціалізм» (як літера­турне явище)

 

4

Бертольт БРЕХТ (1898-1956). «Життя Галілея»

Життєвий і творчий шлях письменника. Брехт як дра­матург-новатор. «Епічний театр» Брехта, його теоре­тичні засади й творча практика.

Проблема моральної відповідальності вчених за нас­лідки наукових досліджень у драмі «Життя Галілея»-. Неоднозначність образу Галілея. Інтелектуальний ха­рактер драми

Учень (учениця):

пояснює, чому німецького драматурга Брехта називають но­ватором драматургії і театру: він створив так званий «епіч­ний театр», де головною була не дія, а ідея; визначає проблему моральної відповідальності вчених за наслідки своїх наукових досліджень як головну в драмі «Життя Галілея» (бажано, щоб учні підтверджували актуа­льність цієї проблеми для нашого часу: відкриття вченими страшної сили ядерної енергії і наслідок цього відкриття — незчисленні людські жертви Хіросіми й Чорнобиля; непе-редбачуваність можливих наслідків клонування тварин і особливо людини тощо);

пояснює, у чому полягає неоднозначність образу Галілея: з одного боку, він талановитий учений, з іншого — конфор­міст, готовий до співпраці з церквою;

висловлює судження про інтелектуальний характер драми «Життя Галілея», про наявність у ній проблем, що спонука­ють людину до роздумів, інтелектуального напруження; висловлює особисте ставлення до проблем, що порушують­ся у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і ци­татами з тексту

 

5. Підсумок

2

Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу

Учень (учениця):

називає авторів і переказує зміст вивчених протягом року творів;

повторює і систематизує засвоєні протягом навчального року відомості про особливості перебігу світового літератур­ного процесу;

ТЛ. Дає визначення понять «авангардизм», «акмеїзм», «ек­зистенціалізм», «експресіонізм», «зовнішня і внутрішня дія», «інтелектуальна драма», «інтертекстуальність», «мі­фотворчість», «модернізм», «нова драма», «потік свідомос­ті», «символізм», «футуризм»

 

Для вивчення напам'ять

•  1-2 вірша за вибором учня.

 

Для додаткового читання:

 

  1. Акутагава Рюноске. Новели
  2. Ануй Ж. Жайворонок
  3. Беккет С Чекаючи на Годо
  4. Биков В. Знак біди
  5. Борхес X. Л. Оповідання. Есе
  6. Булгаков М. Дні Турбіних. Собаче серце
  7. Бунін І. Легке дихання
  8. Белль Г. Очима клоуна
  9. Вулф В. Місіс Деллоуей
  10. Гашек Я. Пригоди бравого вояка Швейка
  11. Гессе Г. Степовий вовк
  12. ГолсуорсіДж. Сага про Форсайтів
  13. Горький Максим. Оповідання
  14. Джойс Дж. Портрет митця замолоду
  15. Драйзер Т. Американська трагедія
  16. Елюар П. Поезії
  17. Замятін Є. Ми
  18. Зощенко М. Оповідання
  19. Ільф І., Петров Є. Дванадцять стільців. Золоте теля
  20. Купрін О. Гранатовий браслет
  21. Манн Т. Доктор Фаустус
  22. Набоков В. Дар
  23. Незвал В. Лірика
  24. Орвелл Дж. 1984
  25. Пастернак Б. Лікар Живаго
  26. Ремарк Е. М. Три товариші
  27. Сіменон Ж. Записки Мегре
  28. Фолкнер В. Ведмідь
  29. Чапек К. Фабрика абсолюту
   

Авторизація  

   

Відвідувачі  

На сайті 188344 гостя та 3 користувачі

   

Контакти  

   
© ALLROUNDER

Використання матеріалів сайту можливе лише при згоді адміністрації порталу та активного посилання. Всі права захищено!